شهرستان کنارک
 
عشق یعنی زیستن

 

تهیه و تألیف :

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کنارک

** موقعیت جغرافیایی شهرستان کنارک :

      شهرستان جدیدالتأسیس کنارک به موجب مصوبه مورخ 27/12/1383 کمیسیون سیاسی و دفاعی هیأت محترم دولت و به استناد ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362 با مرکزیت شهر کنارک در تابعیت استان پهناور سیستان و بلوچستان ایجاد گردید . این شهرستان با مساحت 8000 کیلومتر مربع بالغ بر 2/6 درصد از مساحت استان سیستان و بلوچستان را به  خود اختصاص داده است . شهرستان مورد بحث از طول نوار مرزی ساحلی نسبتاً طولانی خود بالغ بر 200 کیلو متر برخوردار بوده و یا به عبارت دیگر حدود 7/66 درصد مرز آبی استان را به خود اختصاص داده است .

شهرستان مورد نظر با موقعیت جغرافیای طبیعی مطلوب ، وجود اراضی حاصلخیز کشاورزی و قابلیت های بالای آبزی پروری در شمار یکی از قطب های بسیار مهم شیلاتی کشاورزی استان محسوب می گردد . کنارک با حدودات اربعه مشروحه ذیل از شمال به شهرستان نیکشهر ، از جنوب به دریای عمان ، از مغرب به استان هرمزگان و از مشرق به شهرستان چابهار ،  در جنوب استان پهناور سیستان و بلوچستان واقع شده است .

    شهرستان جدیدالتأسیس کنارک دارای تعداد یک نقطه شهری ، 2 بخش( زرآباد ، مرکزی) و 4 دهستان ( جهلیان ، کهیر ، زرآباد شرقی ، زرآباد غربی ) و 157 پارچه آبادی( 134 آبادی دارای سکنه و ما بقی به تعداد 23 پارچه آبادی خالی از سکنه) در سال 84 از شهرستان چابهار منتزع و به صورت شهرستانی مستقل ایجاد گردیده است .

       شهرستان کنارک از آب و هوای گرم و مرطوب برخوردار می باشد . زمستانهای کوتاه و معتدل همراه با تابستانهای گرم و مرطوب در شمار ویژگیهای آب و هوایی منطقه محسوب می شود . حاکمیت شرایط اقلیمی طبیعی نسبتاً مناسب ، شهرستان کنارک را به عنوان یک گلخانه طبیعی تبدیل و موجبات افزایش کشت و زرع انواع محصولات گرمسیری ، نیمه گرمسیری اعم از باغی و زراعی را فراهم ساخته است . محصولات منحصر به فرد ، خارج از فصل و درآمدزا و قابل تولید در منطقه گرمسیری حاره ای چون موز ، انبه ، پاپایا ، گواوا ، چیکو از مشخصه های بارز کشاورزی در منطقه به شمار می رود .

** وضعیت سیاسی و اجتماعی شهرستان کنارک :

         به استناد ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362 و به موجب مصوبه مورخ 27/12/1383 کمیسیون سیاسی دفاعی هیأت دولت با مرکزیت شهر کنارک و ترکیب بخش های 1- بخش مرکزی به مرکزیت شهر کنارک  شامل دهستانهای جهلیان و کهیر 2- بخش زرآباد شامل دهستانهای زرآباد غربی و زآباد شرقی و به مرکزیت روستاهای جهلو  ایجاد و تأسیس گردید . مصوبه مورد اشاره در تاریخ 27/4/1384 مورد تأیید مقام محترم ریاست جمهوری ایران قرار گرفت و در مورخ 24/10/84 با معرفی جناب آقای سید حسن سجادی به عنوان فرماندار رسماً کارخود را شروع کرد

 

 

مشخصات عمومی شهرستان کنارک براساس آمار سال 85 :

شهرستان

مساحت (کیلومتر مربع )

سهم از کل استان (درصد)

تعداد شهر

تعداد بخش

تعداد دهستان

تعداد آبادی

دارای سکنه

خالی ازسکنه

جمع

کنارک

11567

2/6

1

2

4

134

23

157

 

آمار مربوط به تعداد شهرها ، بخش ها ، دهستانها و مراکز دهستانهای شهرستان کنارک :

 

شرح

بخش

شهر

دهستان

مرکز دهستان

 

 

شهرستان کنارک

 

 

 

مرکزی

 

کنارک

کهیر

کهیر

 

جهلیان

جهلیان

 

زرآباد غربی

اسلام آباد (لاش )

 

زرآباد

 

زرآباد شرقی

جهلو

 

جمع

2

1

4

4

 

 

ویژگیهای جمعیتی شهرستان کنارک :

   ساختار جمعیت جوان شهرستان کنارک هم چون دیگر نقاط استان س و ب در زمره ویژگیهای بارز و حائز اهمیت آن شهرستان محسوب می گردد .

سال سرشماری

تعداد روستاهای مسکونی

جمعیت روستایی

جمعیت شهری

جمعیت شهرستان

درصد روستا نشینی

درصد شهر نشینی

1385

134

40347

30716

71063

8/56

2/43

 

زبان ، گویش و لهجه :

    مهمترین زبان جنوب شرقی ایران زبان بلوچی است که آن را به خاطر گونه کهن بسیاری از واژگان باید از زبانهای مهم ایرانی شمرد . زبان بلوچی به زبان پهلوی اشکانی و نیز پهلوی اوایل دوره ساسانی نزدیک است زیرا در اثر سختی رفت و آمد در همه سده های گذشته و همچنین نبود آمیختگی با دیگر گویش ها صوت اصلی کلمه ها در این زبان پیوسته بدون دگرگونی ها شده است .

    زبان بلوچی از نظر زبان شناسی و نیز شناختن ریشه بسیاری از واژه ها و سابقه برخی اصطلاح های رایج در زبان فارسی ، از منابع مهم به شمار می رود و می توان آن ر ا به دو بخش زیر تقسیم کرد :

1- بلوچی شمالی یا سرحدی : این گویش در نواحی زاهدان ، خاش و سیستان متداول است .

2- بلوچی جنوبی یا مکران در ایرانشهر ، سراوان ، سرباز ، نیکشهر ، چابهار و کنارک بدان سخن گفته می شود که با وجود تفاوت در بیشتر واژگان برای افراد دو دسته قابل تشخیص است .

شایان ذکر است که مردم شهرستان کنارک به زبان بلوچی تکلم می کنند .

نژاد مردم شهرستان کنارک :

     پژوهشگران بر این باورند که آریایی ها در روزگاری بسیار کهن در دشت پامیر ، آسیای میانه ، ارمنستان و ... زندگی می کرده اند . بعد از حدود 4 هزار سال پیش از میلاد در اثر افزایش جمعیت و یا برخی علت های دیگر از مناطق مورد اشاره مهاجرت و در نقطه ای دیگر اقامت گزیده اند .گروهی از این قبیله ها از راه خوارزم به سوی بلخ و پیرامون آن سرازیر شده و در حدود شرقی و شمال شرقی ایران کنونی ساکن گردیدند .بعدها همین گروه به سوی غرب پیش آمد و به شعب و قبایل گوناگون پخش شدند . شاهان هخامنشی ، بخش اعظم این سرزمین و اقوامی را که در آن بسر می برند تحت فرمان خود درآورده اند . در برخی از کتیبه های داریوش از جمله کتیبه بیستون که در آغاز سال 520 پیش از زایش به فرمان وی در صخره ای از کوه بیستون کنده شده از ایالت های 23 گانه هخامنشی از جمله ماکا ( بلوچستان ) نام برده شده است .

    بی تردید قوم سخت کوش بلوچ نیز از همین اقوام آریایی ها جدا شده و پس از گذشتن از بخش های شمالی به ناحیه جنوب آمده است . در این مورد نزدیکی زبان بلوچی به زبان باستانی اقوام مادی موید این نظر است . با توجه به بررسی و اندازه گیری های انجام شده توسط دانشمندان نژاد شناس از درازای بدن همه طوایف و قبایل از جمله مردم بلوچستان آشکار شده است که مشخصات نژاد بلوچ ها و آریایی ها کاملاً شبیه و یکسان بوده و در نتیجه قوم بلوچ ، ایرانی نژاد و همانند کرد ، لر ، فارس ، آذری ، تاجیک و ... شعبه ای از نژاد آریایی می باشند .

دین  و مذهب مردم شهرستان کنارک :

        مذهب اکثریت قریب به اتفاق مردم شهرستان کنارک مسلمان و اهل سنت حنفی می باشند .

وضعیت اشتغال و بیکاری شهرستان کنارک :

        کشاورزی و دام

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ##دانلود كده آچار فرانسه##
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ بستام و آدرس moulabakhsh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 8
بازدید کل : 916
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1